Varför har inte nyare braskaminer spjäll i skorstenen?

Denna fråga fick jag 2 gånger under en och samma dag förra veckan, jag har aldrig blivit frågad om det här tidigare och därmed aldrig funderat på det heller…

På äldre kaminer/braskaminer finns ofta ett spjäll på stosen eller murstocken, brukar se ut någonting liknande det här:

Men om man installerar en braskamin med stålrörsskorsten så finns sällan något spjäll i skorstenen.
Efter att jag fått frågan så googlade jag som en besatt! Men jag fick vika ner mig & lämna frågan obesvarad…

Nu har jag funnit tid till att leta svar på det här, pratat med min chef, googlat lite till osv 🤓

Det finns tydligen inget rakt svar på varför, men förr i tiden så hade man bara en rökkanal till alla eldstäder & då monterades spjäll för att man skulle kunna justera vilken eldstad som draget skulle passera via.
Nu så räcker det med att ha ett spjäll som justerar lufttillförseln i braskaminen, när man eldat klart så stänger man istället luftintaget och på så vis får man inte ett konstant drag ut ur huset, vilket kan vara ganska otrevligt på vinterhalvåret.

När jag och min ena fundersamme kund pratade om det här så diskuterade vi även hur vida braskaminen håller värmen när man inte kan stänga ett spjäll i skorstenen utan bara spjället som reglerar lufttillförseln.

En annan anledning till att nyare braskaminer inte har spjäll i skorstenen är för att syftet med en lokaleldstad inte är att lagra någon värme utan att utvinna maximal effekt av veden vid förbränning. Därmed finns ingen anledning till att ha ett spjäll i rökkanalen.
Däremot kakelugnar, täljstenskaminer eller motsvarande vars uppgift är att lagra värmen under en längre tid efter att man eldat, bör ha ett spjäll i rökkanalen för att minimera luftgenomströmningen som leder till avkylning.

Mindre relevant, men för de som undrar, nej kaminen håller sällan 100% tätt och en liten genomströmning kommer att ske. Men, ett spjäll i rökkanalen håller inte 100% tätt heller så det är hugget som stucket!

Tänk dessutom på att inte strypa lufttillförseln innan brasan brunnit ut, då blir det sotiga glas i braskaminen & tjärbeläggning i skorstenen!

Allt för mej, puss och hej!

2 reaktioner på ”Varför har inte nyare braskaminer spjäll i skorstenen?

  1. Manicsilver skriver:

    En teori är att spjället som du sa var till för att minska värmeförlusten förr. Vrf tar man då bort dem idag när det sitter en braskamin! Kanske för att en braskamin/kassett har all sin styrning via tilluftsspjällen på kaminen och anslutningarna till skorsten är förhoppningsvis täta. Så när man eldat klart stänger man spjället för att inte kyla kaminen med kallare luft o får då behålla värmen längre. Spjället i skorsten är nu enbart en fara för ägaren då man sköter allt från kaminen och inte längre har uppmärksamheten på spjället i skorsten. Råkar man slå till det så att det stängs rycker det in o sker detta nattetid så…………..! Som sagt detta är 1 teori, inte säkert att detta är rätt men i mina öron låter det ganska vettigt. Slutpläddring. Spjället anser jag är borttaget pga säkerhetsskäl och för att det i dagens kaminer är totalt onödigt och bara i vägen. 😆

    Gilla

Kommentera

