En lycklig gesäll

De steg som jag tror/vet kommer göra mig lycklig i yrket är:

  • Få min första arbetslista aviserad med mitt namn. (Sotningen kommer att utföras av Emelie Sundberg.)
  • Komma in på skorstensfejarutbildningen. Och avsluta den såklart.
  • Uppgradera mitt lärlingsbälte till gesällbälte.
  • Få gesällbrevet.
  • Komma in på skorstensfejarteknikerutbildningen. Och avsluta den.
  • Göra min första brandskyddskontroll.

Idag bär jag för första gången mitt gesällbälte. Jag klappar det ömsint lite nu och då för att påminna mig om att min midja är prydd med statsvapnet. Sen liksom böjer jag upp spännet så att jag kan se det (upp och ner dock) och låter det glänsa i mina ögon. Sen tar jag en ”selfie” på mitt skrev för att kunna se bältet åt rätt håll. 

Jag är så lycklig idag.


Kommentera

